Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen


 


bol.com Partner

altvolgende
Lees alles over lichaamstaal in
het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk

Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij
bol.com of Managementboek.nl

Frank van Marwijk Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten

Uit divers onderzoek blijkt dat erkenning en waardering van essentieel belang zijn voor de gezondheid, het zelfvertrouwen en het functioneren van medewerkers. Ieder mens heeft de basisbehoefte om gezien te worden, erbij te horen, onderscheidend te zijn en gewaardeerd te worden. Complimenten hebben daarom meer impact dan vaak wordt verondersteld. Elk compliment is welkom, maar er zijn ook complimenten die écht het verschil maken en die mensen nooit meer vergeten. Hans Poortvliet vroeg vele mensen naar hun mooiste compliment. Er zijn overeenkomsten.

Erkenning en waardering
Uit divers onderzoek blijkt dat erkenning en waardering van essentieel belang zijn voor de gezondheid, het zelfvertrouwen en het functioneren van medewerkers. Ieder mens heeft de basisbehoefte om gezien te worden, erbij te horen, onderscheidend te zijn en gewaardeerd te worden. Complimenten hebben daarom meer impact dan vaak wordt verondersteld. Elk compliment is welkom, maar er zijn ook complimenten die écht het verschil maken en die mensen nooit meer vergeten. Hans Poortvliet vroeg vele mensen naar hun mooiste compliment. Er zijn overeenkomsten. Hier leest u hoe u onvergetelijke complimenten kunt maken. Ook kunt u uw eigen ervaring delen.

Een reminder voor het hele jaar
Hans Poortvliet weet als geen ander hoe belangrijk waardering voor mensen is. Jarenlang heeft hij zich verdiept in diverse onderzoeken naar het effect van erkenning en de resultaten daarvan gedeeld in het bedrijfsleven. In 2003 riep hij een speciale dag in het leven om meer aandacht te geven aan waardering: de Nationale Complimentendag, jaarlijks op 1 maart. Deze dag is inmiddels een eigen leven gaan leiden en wint elk jaar in populariteit binnen diverse bedrijven en vrijwilligersorganisaties. Daarmee krijgt waardering de aandacht die het verdient. De dag is een reminder voor het hele jaar.

Waarderingsmanagement
In 2010 organiseerde Hans met succes het eerste waarderingsmanagementcongres in Nederland, gevolgd door de tweede editie in 2011. Datzelfde jaar initieerde hij op 1 maart de eerste World Compliment Day. Inmiddels onderbouwen ook de statistieken uit het bedrijfsleven zijn visie. Zo blijkt maar liefst tweederde van de werknemers hun baas te verlaten vanwege gebrek aan waardering. Een vergelijkbare groep klanten kiest voor een andere leverancier vanwege gebrek aan aandacht. Mensen blijken zelfs de voorkeur te geven aan waardering in plaats van een geldelijke beloning. In een vorig artikel heb ik uitgelegd waarom dat zo is. Willen we écht niet liever geld?

Onvergetelijke complimenten
Tijd voor meer complimenten dus. Feitelijk is elk compliment welkom om mensen een goed gevoel te geven, maar er zijn complimenten die écht het verschil maken. Dit zijn de complimenten die diepe impact hebben op het leven van mensen, waarvan zij zeggen dat ze ze nooit meer zullen vergeten. Wat maakt deze complimenten zo bijzonder? Voor zijn bijdrage aan Het Groot Complimentenboek interviewde Hans Poortvliet meer dan 30 mensen over hun ‘mooiste compliment’. Dit leverde diverse interessante levensverhalen op die hun plek hebben gevonden in de kaders in het boek. Uiteraard is elke ervaring uniek. Toch zijn er ook overeenkomsten in de complimenten die veel duidelijk maken over wat mensen als bijzonder waardevol en zelfs als onvergetelijk ervaren.

Complimenten met diepgang
Het is prettig om te horen dat je er mooi uitziet, dat je een prachtige tas, auto, tuin of huis hebt, dat je lief bent voor je kinderen of dat je mooie resultaten hebt behaald op je werk. Zulke complimenten zijn de smeerolie voor het dagelijks leven. Toch gaat het bij de ‘mooiste complimenten’ maar zelden over iemands uiterlijk, zijn of haar bezit, of alledaagse beslommeringen en prestaties. Complimenten van het onvergetelijke type hebben steeds, om een of andere reden, meer diepgang. Hieronder kunt u een en ander lezen over de overeenkomsten van de door Hans verzamelde mooiste complimenten.

1. Persoonlijke betrokkenheid
Mensen ervaren complimenten over iets waar ze persoonlijk betrokken bij zijn als het meest waardevol. Het gaat daarbij om de ontvangen dank of waardering voor iets waar ze zelf aan bijgedragen hebben. Complimenten aan een groep of collectief worden niet zo snel als onvergetelijk aangeduid. Als er bijzondere resultaten zijn behaald in uw organisatie is het dus zinvol om te onderzoeken welke personen daar speciaal aan hebben bijgedragen en hun de verdiende aandacht te geven. Als u de hele groep een compliment geeft, heeft dat minder effect op elke persoon apart.

2. Anderen staan centraal
U kunt zich voorstellen dat u zich heerlijk voelt als u mooie woorden ontvangt voor uw trouwjurk, een bijzondere sportprestatie, een behaald diploma of een uitzonderlijk succes op uw werk. Dit zal zeker gevoelens van trots bij u teweeg brengen. Toch zijn dit niet de complimenten waar mensen het eerst aan denken als hen gevraagd wordt naar een onvergetelijk compliment. Bij de meeste ‘mooiste complimenten’ die mensen ontvangen hebben staan anderen centraal.

De meest waardevolle complimenten gaan over betekenis die ze hebben kunnen geven aan andere mensen. Het gaat daarbij vooral om een bijdrage aan het geluk van mensen die veel tekort komen zoals ouderen, mensen met een handicap of mensen die niet lang meer te leven hebben. Maar ook bij complimenten op het werk staan anderen vaak centraal. Het blijkt zeer waardevol te zijn om te horen dat je voor collega’s of klanten werkelijk het verschil hebt kunnen maken.

3. Met een diep emotionele impact
Zoals gezegd worden complimenten die gaan over uiterlijk, bezit of alledaagse prestaties vaak als oppervlakkig beschouwd. Dat is echter anders als de aanleiding voor het compliment een diep emotionele impact op de ander heeft. Zo sprak ik een vrouw die een compliment over haar ‘frisse korte haardracht’ als het mooiste compliment had ervaren. Daarbij moet worden gemeld dat ze dat compliment had ontvangen na een intensieve periode chemotherapie, waarna ze van haar kanker was genezen. Mogelijk heeft de complimentgever niet eens beseft dat hij zo’n waardevol compliment heeft verstrekt. Besef dat zo’n compliment met een diep emotionele impact wel risicovol is. Zo’n compliment kan veel indruk maken, maar ook totaal verkeerd uitpakken.

4. Afkomstig van een indrukwekkende persoon
Stel dat u een verpleegkundige achtergrond heeft en dat u waarneemt dat iemand, die gebonden is aan een strak tijdschema, nodig naar het toilet moet. U biedt hem een alibi voor een sanitaire stop. Na afloop spreekt de persoon in kwestie zijn dankbaarheid uit. Zou dat voor u een compliment zijn die u nooit meer vergeet? Misschien wel als die persoon Prins Claus was, en hij u het compliment gaf dat u hem als mens had benaderd en u niet had gestoord aan alle restricties. Dit overkwam één van de geïnterviewden voor het boek. Het was hierbij niet alleen de actie en de omstandigheid die de waarde van het compliment vergrootte, maar ook dat het een compliment van koninklijke allure was. Het kan groot verschil maken wie een compliment maakt. Soms zijn dat juist de mensen die dicht bij u staan.

Zo werd olympisch kampioene Ireen Wüst bij de huldiging in het Holland Heineken House in 2018 onverwachts toegesproken door haar ouders: ‘Je bent een kanjer en een topper’. De moeder van Wüst zei daarna: "We doen dit anders nooit, aandacht en interviews zijn niks voor ons. Maar dit is zo’n unieke prestatie, dat we zeiden: ‘We doen het’. Als u een medewerker wilt prijzen voor een exceptionele prestatie, kunt u dat ook laten doen door een persoon met speciale betekenis voor de ontvanger, zoals de directeur, een bijzondere klant of een zeer gewaardeerde collega.

5. Op een bijzonder moment
Timing speelt een belangrijke rol en dat geldt ook voor het mooiste compliment dat mensen ervaren. Voor een deel heeft dit te maken met de emotionele impact (zoals eerder genoemd) die dat moment heeft. Het compliment kan komen als een bekroning op jarenlange inspanning en inzet. En eindelijk volgt dan de erkenning die lange tijd is uitgebleven. Een compliment kan ook veel betekenis krijgen als hij komt op een onverwacht moment. Als u bijzondere indruk wilt maken met uw compliment, doet u er goed aan om dat te geven als de ander daar niet op rekent. Het compliment dient op zich te staan. Dus geef het niet samen met kritiek over iets anders. En geef het dus ook niet middenin alle andere lofprijzingen die plaatsvinden op Secretaresse-dag of Complimentendag. Waardeer de unieke prestaties van deze unieke persoon op een uniek moment en koppel daar een unieke betekenis aan.

Úw mooiste compliment?
Hebt u wel eens stilgestaan bij de vraag wat voor u het mooiste compliment was dat u ontving? Was het voor u ook het moment, de persoon, de emotionele impact, uw persoonlijke betrokkenheid of de speciale betekenis voor anderen die het verschil maakten? Was het een compliment over iets waarover u bijzonder gepassioneerd bent? Wat voor gevoel riep het compliment bij u op: trots, erkenning, enthousiasme, verbondenheid of iets anders? Ik nodig u graag uit om die ervaring met ons en anderen te delen in een reactie hieronder. Wat was voor ú een onvergetelijk compliment?

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl


Meer over dit onderwerp
De kunst van het complimenteren
Waarom is complimenteren zo moeilijk?
Zes wegen naar erkenning
Foute complimenten
Waarderingsmanagement als levensstijl
Twaalf manieren om een compliment te krijgen
Zorg dat u zelf waardering krijgt
Zo neemt u een compliment in ontvangst
Van klaagcultuur naar complimentencultuur
Complimenten ontvangen
Speelse complimenten
Geloofwaardige complimenten
Persoonlijk compliment
Manipuleren met schouderklopjes
Waarderend onderzoek
Liever compliment of salarisverhoging?
Wat doet u op de Nationale Complimentendag?
1 maart: Nationale Complimentendag

Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk


Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com

Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
https://www.lichaamstaal.nl
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Vorige pagina Hoe beïnvloedt een hoge beloning de prestaties?

Terug naar Index









Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren
Een nieuwe uitdaging? Zet dan je schouders eronder! Valt het uiteindelijk tegen? Haal dan je schouders op! #lichaamstaal #relativeren.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren


Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je leren
Frank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com


Het groot complimentenboek
Het groot complimentenboek
Er is nu een vernieuwde druk van Het groot complimentenboek .

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer complimenten


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.

Meer informatie
Hier bestellen.


Boek: Lichaamstaal
Alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Lichaamstaal, Frank van Marwijk
Het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie.

Bestellen bij:
Managementboek.nl
Bol.com





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...

Laatste artikelen:
Evenwicht werk en privé
Flexibel doelen stellen
Grip op emoties
Representatief overkomen
Urgent en belangrijk
Les in mensenkennis
Verspillingen voorkomen
Sprakeloze aansturing
Speelse complimenten
Hoe gemiddeld ben je?
Nieuwjaarsconference
Geslaagde voornemens
Meer structuur

Meer artikelen van
Frank van Marwijk