headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Zeven manieren om aardig gevonden te worden

Ieder mens, manager of niet, heeft behoefte aan waardering, aandacht en belangstelling van anderen. Daarbij gaat het niet alleen om onze prestaties; we willen vooral ook erkend en gewaardeerd worden als persoon. Bovendien is het effectief: aardige mensen krijgen meer voor elkaar dan niet aardige mensen.

Hier vindt u zeven manieren om aardig gevonden te worden.
  1. Verlies anderen niet uit het oog
  2. Creëer nabijheid
  3. Word een aanraker
  4. Toon u een goede luisteraar
  5. Wees luchtig en humoristisch
  6. Wees gul met complimenten
  7. Wees overtuigd dat u aardig bént!
1. Verlies anderen niet uit het oog
Om door anderen aardig gevonden te worden dient u uw aandacht op hen te richten. Zo geeft u hen het gevoel dat zij belangrijk voor u zijn. U kunt belangstelling in anderen tonen door hen letterlijk niet uit het oog te verliezen. U maakt dan gebruik van een mechanisme uit de liefde.

Een verliefde vrouw bijvoorbeeld, fixeert haar volledige aandacht op de man die ze leuk vindt. In een groep zal ze zich meer tot hem richten dan tot de anderen en hem voortdurend in de gaten houden. Zij kijkt hem veel aan, maar ook als ze hem niet rechtstreeks aankijkt, merkt ze precies alles wat hij doet. Zij volgt iedere beweging en laat merken dat ze alles prachtig vindt wat hij doet. Ze lacht om zijn grapjes en als hij lacht, lacht zij ook. Zij zal het merkbaar prettig vinden om bij hem te zijn en dingen met hem te doen. Zij probeert dicht bij hem in de buurt te zijn en keert zich naar hem toe. Haar voeten wijzen in zijn richting, zelfs als zij met een ander in gesprek is. Als zij met hem spreekt, straalt ze helemaal: ze glimlacht, haar ogen glinsteren, en haar pupillen gaan snel heen en weer.

Het vervolg van bovenstaand voorbeeld is dat de man in kwestie onbewust haar belangstelling zal bemerken en daar positief op zal reageren. Als u aardig gevonden wilt worden, werkt hetzelfde principe: richt uw aandacht op anderen door veel naar hen te kijken. Zorg dat u dichtbij bent en u naar hen toekeert. Lach met hen mee en reageer met houding en mimiek op alles wat ze doen. Deze mensen zullen uw persoonlijke belangstelling bemerken en u erom waarderen.

2. Creëer nabijheid
Om aardig gevonden te kunnen worden, moet u er wel zijn. Dit klinkt voor de hand liggend. Toch schitteren veel managers regelmatig door hun afwezigheid. Ze zijn buitenshuis of sluiten zich op in hun kantoor. Een open deur garandeert niet dat er mensen (durven) binnenkomen. Om een gewaardeerd persoon te worden, moet u iemand zijn die er letterlijk veel is. Laat uw gezicht zien op elk moment dat u daar kans toe ziet. Meng u onder uw personeel. Zorg dat u er ook bent op informele momenten en praat ontspannen mee met de smalltalk van de dag.

3. Word een aanraker
Aanraking is een zeer intense vorm van lichaamscommunicatie. Uit verschillend onderzoek blijkt dat mensen die anderen veel aanraken, sympathieker gevonden worden dan mensen die dat minder doen. Veel managers raken weinig aan vanwege de angst voor afwijzing vanwege ongewenste intimiteit. Dit kan inderdaad zo zijn als u plotseling op onverwachte wijze een bepaalde medewerker aanraakt. Maakt u er echter gewoonte van om iedereen wat meer aan te raken, dan ziet men dat als een gewaardeerde persoonlijke eigenschap. U wordt bekend als een aanraker. Spontane terloopse aanrakingen zonder bijbedoelingen worden bijna altijd positief gewaardeerd. Meer over het effect van aanraking leest u in het artikel: U raakt uw medewerkers door ze aan te raken.

4. Toon u een goede luisteraar
Veel praten is meestal niet de beste manier om waardering van anderen te krijgen. Mensen vertellen liever over hun interesses. Toon u daarom vooral een goede luisteraar, en laat zien dat u luistert. In het artikel Leer actief te luisteren leest u hoe u een betrokken luisteraar kunt worden. Iemand die goed kan luisteren wordt meestal aardig gevonden door anderen.

5. Wees luchtig en humoristisch
Als manager kunt u te maken hebben met hoge werkdruk. Deze kan uw uitstraling negatief beïnvloeden. Als de dingen niet gaan zoals u zou willen, kan het zijn dat u daardoor nors en kribbig naar anderen reageert. Dit zijn uiteraard killers als het uw doel is om aardig gevonden te worden. Natuurlijk is het belangrijk dat er efficiënt en doelmatig gewerkt wordt in uw bedrijf. Een slecht humeur is maar zelden een goede manier om dit te stimuleren. Vaak is het beter om de dingen wat te relativeren en gebruik te maken van een luchtige en humoristische aanpak. Zo laat u merken dat u zich niet van uw slag laat brengen en u laat een ieder in zijn waarde. Hoe hoog de stress ook is, blijf altijd hartelijk en spontaan in uw benaderingen. Een manager die hier meester in is wordt door velen gewaardeerd.

6. Wees gul met complimenten
Sommige managers trachten de waardering van anderen te verkrijgen door zich te presenteren als een gulle gever. Ze strooien met goede beoordelingen, eindejaarsbonussen en gevulde kerstpakketten. Deze aanmoedigingen werken zeker goed, maar slechts voor korte duur. Wees vooral gul met aandacht en scheutig met complimentjes. Geef geen lege complimentjes maar toon waardering uit uw hart. Als u toch iets extra's wilt geven aan uw medewerkers, probeer dan eens een verrassende aanpak. Als u bijvoorbeeld op een warme zomerdag al uw medewerkers op ijsjes trakteert als ondersteuning voor hun harde zwoegen in de hitte, zal dit zeker als een leuke spontane actie gewaardeerd worden. Als u zich verder wilt verdiepen in de kunst van het complimenteren, lees dan het artikel: De kunst van het complimenteren. Onderaan deze pagina vindt u nog andere artikelen over complimenteren.

7. Wees overtuigd dat u aardig bént!
Misschien hebt u dit artikel met vertwijfeling gelezen omdat u van mening bent dat aardig gevonden worden niet een doel is dat een manager dient na te streven. Als manager heeft u immers te maken met uiteenlopende belangen, waardoor het niet mogelijk is om altijd aardig te zíjn. Dit is een negatieve vooronderstelling. U kunt inderdaad niet altijd alle wensen van een ieder vervullen, maar dat betekent niet dat u onaardig bent. Als u van mening bent dat het bij uw positie van manager hoort om af en toe onvriendelijk te zijn, dan kan het lastig zijn om dat op andere momenten wél te zijn. U houdt te veel afstand tot uw medewerkers, ontmoet hen al met een frons en schiet snel in de weerstand. Dit heeft een absoluut negatieve uitwerking op uw uitstraling en gewaardeerdheid.

Een aardig mens is géén slechte manager. Deze manager kan een medewerker terechtwijzen of slecht nieuws brengen en daarbij toch zijn vriendelijke uitstraling behouden. Als u zich er van overtuigt dat u een aardig mens bént, zal dat direct merkbaar zijn in uw manier van doen. U presenteert zich naar uw zelfbeeld: open, hartelijk en uitnodigend en bent graag aanwezig bij anderen. U kunt ontspannen naar hen luisteren en lacht gemakkelijk. Zo laat u merken dat u hen aardig vindt en dat is een belangrijke voorwaarde om zelf ook aardig te worden gevonden.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl




tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren