headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Geloofwaardig complimenten


Hoe zit het met de geloofwaardigheid van de complimenten die je uitdeelt? Het is niet vanzelfsprekend dat anderen jouw complimenten altijd zomaar accepteren en waarderen. De mensen die je prijst, moeten op zijn minst het gevoel hebben dat je ook meent wat je zegt en wat je laat zien. Complimenten worden soms met argwaan in ontvangst genomen. De personen die plotseling overladen worden met lof vragen zich dan af welke addertjes er wellicht onder het gras zitten. Waarom ben je ineens zo complimenteus? Ben je werkelijk alleen zo trots op hun prestaties of probeer je door te slijmen in een goed blaadje te komen? De komst van de Nationale Complimentendag maakt dat er niet beter op. Mensen kunnen zich op die dag afvragen of jij je complimenten uitdeelt omdat je de prestaties van anderen op prijs stelt of omdat het toevallig deze dag is. En wat is zo'n compliment dan nog waard?

Spaar je je complimenten op?
Het is niet zozeer de bedoeling om je complimenten van het hele jaar op te sparen totdat het de Nationale Complimentendag is. Deze dag is meer bedoeld om even stil te staan bij het belang en het effect van waardering. Het is prima om op deze dag bijvoorbeeld eens aandacht te geven aan de altijd geweldige kookkunst van je partner of het dagelijkse werk waar je medewerkers zich het hele jaar voor inzetten, maar waar niet altijd positieve aandacht voor is. Het is ook een goede dag om eens belangstelling te laten blijken voor de schoolprestaties van je kinderen of de specialiteiten van je collega's. Maar als je op 1 maart complimenten uitdeelt, is het zeker niet de bedoeling dat je dat de rest van het jaar moet nalaten. Deze dag kan je juist bewust maken van het effect van waardering - het hele jaar door.

Geloofwaardig en waardevol
Als je een compliment geeft, is het belangrijk dat het geloofwaardig en waardevol is. Een compliment is geloofwaardig als je laat blijken dat je wat je prijst ook echt belangrijk vindt. Een compliment is waardevol als het refereert naar iets dat de ontvanger van dat compliment zelf ook belangrijk vindt. Hieronder lees je verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je complimenten als geloofwaardig en waardevol worden ontvangen.

1. Laat je waardering ook blijken
Als je een compliment geeft, is het belangrijk dat je de indruk wekt dat je het ook meent. Spreek daarom niet alleen mooie woorden uit, maar laat ook non-verbaal blijken wat je vindt. Ben je blij met de hulp van een collega, laat die vreugde dan ook zien. Geef je compliment dan met een blij gezicht en een enthousiaste stem.

2. Neem de tijd
Met een compliment laat je weten dat je iets op prijs stelt. Hoe meer tijd je daar aan besteedt, des te waardevoller het compliment is. In plaats van een kort 'goed gedaan!' terwijl je voorbij loopt, zorg je ervoor dat je aandacht toont door even bij een collega of medewerker te gaan zitten en te praten over zijn resultaten. Vraag eens belangstellend hoe hij deze resultaten heeft bereikt. Ook als je je kinderen prijst over hun schoolresultaten is het goed om er langer bij stil te staan. Geef ze de ruimte om zelf te vertellen hoe ze het ervaren hebben.

3. Zorg voor een vervolg
Laat je waardering niet alleen horen, maar ook blijken in je benadering. Als je bijvoorbeeld zegt dat je veel vertrouwen in een collega of medewerker hebt, geef hem dan bijvoorbeeld ook meer verantwoordelijke taken. Zo blijkt uit je gedrag dat je wat je zegt ook meent.

4. Herhaal je complimenten
Je kent de kracht van herhaling. Wat herhaald wordt, wint in geloofwaardigheid. Dit geldt ook voor complimenten. Als je eenmalig iets prijst, kan dat ontvangen worden als een frase met weinig inhoud. Laat je echter verschillende keren je trots blijken, dan zal dat meer impact hebben en de geloofwaardigheid van je complimenten vergroten.

5. Complimenteer gericht
Gericht complimenteren houdt in dat je je erin verdiept aan wie, wanneer en waarom je precies een compliment geeft. Enkele jaren geleden werd ik bezocht door studenten die met een project complimenteren op straat waren begonnen. Zij deelden willekeurig kaartjes met complimenten uit. In een interview liet ik hen weten dat zij het meeste succes bereiken als hun complimenten direct te maken hebben met het gedrag dat de ander zelf ook belangrijk vindt. Complimenteer iemand die zijn auto aan het wassen is dus niet met zijn kapsel, maar iemand die bij de kapper vandaan komt wel. Een compliment voor een eigen initiatief dat een medewerker neemt, heeft meer waarde dan een compliment voor de uitvoering van werkzaamheden die hem zijn opgedragen.

6. Geef impliciete complimenten
Een geloofwaardig compliment hoef je niet altijd uit te spreken. Je kunt ook impliciete complimenten geven. Door regelmatig tijd vrij te maken voor een praatje over het werk van je collega's of medewerkers, laat je blijken dat je hen ziet en waardeert. Impliciete waardering geef je ook door trots en vertrouwen in je collega's/medewerkers te laten blijken. Dit gevoel kun je geven door hen bijvoorbeeld te vragen mee te denken over actuele zaken waarmee je bezig bent of door belangrijke werkzaamheden aan hen te delegeren.

7. Kritische complimenten
Om complimenten geloofwaardig te laten zijn introduceerde Tijn van Ewijk van Masterflirt het kritische compliment. Als je een compliment geeft, kan de ander het gevoel krijgen dat je hem probeert in te palmen. Dat wordt een stuk minder als je aan het compliment een kritisch element toevoegt. Als je tegen een collega zegt dat je het rapport dat hij heeft geschreven geweldig vindt, vergroot het de geloofwaardigheid als je daar bijvoorbeeld aan toevoegt: 'Ik zou de inleiding alleen wat inkorten'. Zorg er bij het kritische compliment voor dat je compliment groter is dan de kritiek anders lijkt het alsof je het compliment alleen geeft als techniek om de kritiek te verzachten.

8. Het sandwich compliment
Als variant op het bovenstaande kritische compliment, wordt soms geadviseerd om de sandwich-methode toe te passen bij het geven van kritiek. Dat houdt in dat je eerst een compliment geeft, daarna kritische feedback om weer af te sluiten met een compliment. Dit is een goede manier om kritiek te verzachten, maar wel doorzichtig. De medewerker is vooral bezig met de kritiek tot zich te laten doordringen. Het compliment kan hem ontgaan. Ik stel liever voor deze techniek te gebruiken in een gewoon gesprek - zonder kritiek. Dus: geef een compliment, vertel de (kritiekloze) inhoud en sluit af met de herhaling van het compliment. Het verhaal leidt af van het compliment en maakt het geheel aanvaardbaar.

9. Stel een vraag
Als je een vraag stelt na je compliment geef je de ander niet de ruimte om te twijfelen aan je compliment of het te bagatelliseren. Als je je collega wilt complimenteren met zijn kleding, zeg dan niet: "Je hebt een mooi pak aan vandaag!" maar bijvoorbeeld: "Je hebt een mooi pak aan vandaag, waar heb je dat gekocht?".

10. Het indirecte compliment
Als je ervoor wilt zorgen dat je compliment niet in twijfel wordt getrokken, geef dat compliment dat een collega betreft dan eens aan andere collega's in de hoop dat het uitlekt naar de persoon in kwestie. Om te voorkomen dat deze persoon zal zeggen: 'Maar waarom vertelt hij/zij dat dan niet tegen mij!', zorg je er natuurlijk voor dat je het ook rechtstreeks vertelt. Maar als deze persoon het dan ook nog via een ander kanaal verneemt, is alle twijfel weg.

11. Varieer in je woordkeus
Steeds vaker hoor je het woord leuk als een compliment wordt gegeven. Zo hoor je vaak: 'Leuk dat je belt.', 'Dat heb je leuk gedaan!', 'Het is een leuk artikel geworden!', 'Je hebt je kamer leuk ingericht!.', ' Wat is een leuk feest is dit!', 'Wat een leuke jurk heb je vandaag aan!', 'Wat zit je haar leuk!'. Het woord leuk wordt zo vaak gebruikt dat het compliment in kracht inboet.

Zorg dat je woorden kiest waaruit blijkt wat je echt vindt zoals: 'Wat fijn dat je belt!', 'Dat heb je goed gedaan!', 'Het is een prettig leesbaar artikel geworden!', 'Je hebt je kamer stijlvol ingericht!', 'Wat een gezellig feest is dit!','Wat een kleurrijke jurk heb je vandaag aan!', 'Wat zit je haar modieus!'. Met het juiste woord in je compliment geef je aan dat je er over hebt nagedacht en dat je ook meent wat je zegt.

12. Kom er eens op terug
Je bent uitgenodigd voor een diner bij een kennis. Je hebt een geweldige avond met elkaar. Het eten is ook voortreffelijk. Als je naar huis gaat, bedank je de kennis voor de prettige avond en geeft een compliment voor het eten. Natuurlijk zal je kennis dat waarderen, maar misschien ervaren als een gewone vorm van beleefdheid. Als je de volgende dag belt om nóg eens te vertellen dat je de inspanningen en de gastvrijheid hebt gewaardeerd, zal de ander dat als een écht compliment ervaren en niet slechts als een uiting van beleefdheid.


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl



tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren